توصيه هاي لازم هنگام ترك هميشگي شيشه

به هيچ عنوان درمان ترك شيشه را به صورت خودسرانه در پيش نگيريد. مدت زماني كه شخص تصميم مي گيرد ماده مخدر شيشه را ترك كند خيلي مهم است و درمان خودسرانه براي ترك مي تواند پيامدهاي جبران ناپذيري براي شخص به وجود آورد.

براي ترك مصرف شيشه از يك فرد متخصص و آگاه در اين زمينه كمك بگيريد كه بتوانيد درست ترين روش را انتخاب كنيد. در طول دوره ترك لازم است كه مصرف كننده با يك روانشناس در ارتباط باشد تا از اين طريق بتواند مشكلات ذهني و روحي اي كه برايش پيش مي آيد، كنترل كند.

بعد از اين كه دوره درماني ترك مصرف شيشه به پايان رسيد، بيمار حتما بايد به يك پزشك مراجعه كند تا مطمئن شود سموم از بدنش خارج شده اند. براي همين منظور مي تواند تست اعتياد به شيشه بدهد و سپس وارد مرحله بعدي ترك مصرف شيشه شود.

فرد معتاد به شيشه معمولا اعتياد خود را قبول نمي كند و چيزي كه مي تواند در ترك مصرف شيشه نقش خوبي ايفا كند، خانواده است. اعضاي خانواده معمولا از يك درمانگر مشاوره مي گيرند و از راهكارهاي خوبي استفاده مي كنند. بدون نظر پزشك نبايد هيچ گونه دارويي استفاده شود و خانواده مي تواند يك رويكرد جدي در برابر شخص بيمار نسبت به ترك اعتياد شيشه داشته باشد.

يكي از اولويت هايي كه در ترك شيشه وجود دارد، آموزش است. خانواده و بيمار مي توانند برخي اصول و رفتارها را ياد بگيرند و در زماني كه علائم ترك مصرف اعتياد به شيشه در بيمار نمايان شد، از آن ها استفاده كنند تا طرز برخورد صحيحي داشته باشند.

يكي از مهم ترين عوامل در زمان ترك شيشه ، نوع رفتاري است كه خانواده از خود نشان مي دهد. مطمئنا در زماني كه فرد به شيشه اعتياد داشت، اتفاقاتي در خانواده افتاده است و رفتارها در خانواده بر اساس آن شكل گرفته است. بر همين اساس زماني كه بيمار تصميم به ترك مصرف شيشه مي گيرد، بايد به خانواده اي برگردد كه رفتارهاي سالم و درست از خود نشان مي دهند و حس حمايتي آن ها را درك كند. بر همين اساس خانواده بايد تغييراتي در رفتارشان ايجاد كنند كه آمادگي پذيرش بيمار را پس از ترك مصرف شيشه داشته باشند. در يك مركز ترك اعتياد خوب تمام اين ها توسط متخصصين و روانشناسان مركز، آموزش داده مي شود.

ترك اعتياد به شيشه در فرد وابسته، بر اساس ميزان آمادگي اي كه شخص براي ترك و استفاده از راهكارهاي درماني دارد سنجيده مي شود و بر اساس يك رويكرد كلي بايد مراحل درمان گام به گام طي شوند. بديهي است كه طي كردن مراحل درماني بايد با از دست دادن علائم روان پريشي همراه باشد و فاز ترك و علائم آن طي شوند تا شخص به طور كامل بتواند مصرف شيشه را كنار بگذارد.

ضرورت ترك ماده مخدر شيشه

همان طور كه اشاره كرديم، مصرف شيشه باعث ايجاد تغييرات زيادي در مغز مي‌شود و اختلالات مغزي باعث مي‌شود مصرف كننده به حس شادابي و توانايي بدني بالا مي رسد اما عواقب ناشي از آن مي تواند به اتفاقات ناگواري منجر شود. ممكن است فرد تجربه هاي غير واقعي داشته باشد و چيزهايي را ببيند و بشنود كه ديگران قادر به احساس آن نباشند. اين تجارب آسيب زاست و حتي مصرف شيشه مي تواند افراد را به سمت بيماري هاي خطرناكي مثل اسكيزوفرني سوق دهد كه تا پايان عمر شخص را درگير كند.

پس ضرورت ترك اين ماده مخدر خطرناك واضح و مبرهن است و مصرف كننده و خانواده او بايد هرچه سريع تر اقدامات لازم را براي ترك مصرف شيشه انجام دهند تا مغز بيمار بيش از اين درگير مشكلات عصبي نشود. روشي كه در ترك شيشه مورد استفاده قرار مي گيرد، از اهميت زيادي برخوردار است. كلينيك پيام تندرستي با برنامه ريزي مشخص و برگزاري جلسات روان درماني، به مصرف كننده كمك مي كند تا به طور كامل موفق به عدم استفاده از شيشه شود.

بعضي از داروهايي كه بيماران مبتلا به ايدز استفاده مي كنند، مي‌توانند مانع عكس العمل بدن در برابر تجزيه شيشه شوند و اين موجب مي شود تا سطح پايداري شيشه در سيستم گردش خون بيشتر شود. مصرف شيشه احتمال سرايت انواع ويروس ها از جمله هپاتيت C را افزايش مي دهد. به خصوص اگر سوزن، سرنگ و ديگر تجهيزات تزريقي (قاشق، صافي، شريان بند) به صورت اشتراكي مورد استفاده قرار گيرد. اگر مبتلايان به ايدز از شيشه به طور گسترده و در مدت زمان طولاني استفاده كنند به تعداد ويروس هاي موجود در بدن آن ها اضافه خواهد شد.

منبع: https://www.clinicpayam.com/service/ترك-اعتياد-شيشه/

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.